Asta Nørregaard var den første kvinnen i Norge som fikk i oppdrag å male en altertavle til en ny norsk kirke; Gjøvik kirke i 1882. Bakgrunnen var at Asta året før hadde debutert på Salonen i Paris med et bilde kalt L’attente de Christ. Da bildet ble stilt ut i Christiania Kunstforening høsten 1881 fikk den strålende omtale i Aftenposten. Begeistret karakteriserte kunstkritiker Jonas Rasch bildet som et betydelig verk i sin genre i Norge. Videre spekulerte han på om det kunne skyldes at kvinner var mer inderlige i sine religiøse følelser, siden bildet ga et så ekte inntrykk av sann og oppriktig tro.

Alterbilde
Samtidig i Gjøvik hadde Julie Hoff arvet en formue etter sin mann og ønsket å gi kirken L’attente de Christ malt av den unge og lovende Asta Nørregaard. Men da menigheten så bildet ble de sjokkert over å se at Jesus hadde samme størrelse som de andre skikkelsene i bildet – at Kristus skulle være på høyde med oss! Og den rødhårede Maria Magdalena hadde etter deres mening altfor mye naken hud. Resultatet var at Nørregaard måtte forstørre Jesus ved å plassere ham lenger foran i bildet, mens Maria Magdalena lot hun forbli uforandret….

I I atelieret (1883)
«I atelieret» (1889) selvportrett foran den ferdige altertavlen til Gjøvik kirke.